Nabídka Mistra slev: Všechny akční letáky | Nejlepší tipy, jak ušetřit


Nakupujte chytře v akci - tak, jako většina Čechů

V Česku se nakupuje v akci častěji než v okolních zemích. Důvodem může být předražené zboží na pultech obchodů.

Letáky a akce jsou oblíbené

Více než polovina výdajů, které české domácnosti dají za balené potraviny, je utraceno za zboží ve slevových akcích. Zajímavé je, že na Slovensku je tato hodnota 38 % a v Německu dokonce jen 17 %. Jaký je důvod? Možná ten, že takzvané "standardní" ceny, tedy ceny mimo akce, jsou v Česku nepřiměřeně vysoké.

Pamatujete, když kilogram kuřecího prsního řízku přišel na 125 - 135 Kč? Dnes je běžně prodáván i za 180 Kč. Zvýšily se o tolik náklady výrobců? Troufáme si odhadnout, že nikoli. Jen se zřejmě obchodníci a výrobci rozhodli vydělat daleko více na těch, kdo kuřecí maso nenakupují v akci. V akcích ho pořídíte běžně za 110 Kč za kilogram a někdy do konce jen lehce přes 100 Kč za kilogram.

Podobnou proměnu prodělaly před několika měsíci čokolády Milka. Z běžné ceny 22 Kč za 100gramovou tabulku se skokově ocitly na 35 Kč, a to ještě mnohdy za tabulku 90gramovou. Opět: Zvedly se o tolik ceny vstupů? Tomu asi nikdo nevěří. Prostě se změnila obchodní politika a čokolády Milka za "běžné" ceny lze považovat za velmi předražené. V akcích je koupíte za 20 Kč, ale někdy i kolem 17 Kč.

To byly jen dva příklady z mnoha. Lze se pak divit, že Češi nakupují v akci? Dá se bez přehánění říci, že kdo tak nečiní, utrácí zbytečně a přihrává zbytečně nehorázné peníze obchodníkům a výrobcům.

„Český spotřebitel má rád slevové akce. Dokazují to i statistiky z jiných oblastí, kde se třeba v cestovním ruchu prodá v režimu first a last minute celkem 80 procent zájezdů. Při prodeji automobilů jsou tři čtvrtiny modelů promovány s nabídkou zvýhodněné ceny,“ říká ekonom Tomáš Prouza.

Nutno dodat, že každý čtvrtý český zákazník se při nákupech řídí hlavně zvykem - nakupuje „jako obvykle“, neřeší příliš ceny, nabídku ani značky. Naopak těch, kdo si přijdou jen pro zboží v akci, je 21 procent. Zajímavý je i vysoký počet lidí, které nákup prostě nebaví, chtějí jen rychle nakoupit a jsou tomu ochotni ledacos obětovat – přitom mají vysokou kupní sílu. Těch je mezi nakupujícími 14 procent. (Tyto i další číselné údaje v článku pocházejí od společnosti GfK.)

I kosmetiku nakupujeme v akci

Kosmetiku nakupují v 61 procentech ženy a 45 procent lidí nakupuje kosmetiku pouze v akci, nebo čeká na speciální nabídku. V průměru lidé vloni utratili za kosmetiku 682 Kč měsíčně. Někdo má rád zavedené výrobky a nemění značku, zatímco jiní jsou inovátory a zkouší vše nové. 69 procent lidí deklaruje, že jsou věrni osvědčeným kosmetickým značkám a zavedeným výrobkům, naopak 31 procent lidí rádo zkouší nové výrobky. Cena je jedním z hlavních kritérií při nákupu kosmetiky pro 71 procent lidí, kteří podrobně sledují a porovnávají ceny a nakupují jen výhodně. Kosmetiku bývá výhodné nakupovat přes internet nebo právě v akcích.

60 procent nákupů módy je v akci

Přibližně polovina Čechů nakupuje oblečení a obuv minimálně jednou za 3 měsíce nebo častěji a tato zákaznická skupina průměrně utratí za odívání a obuv přibližně 20 000 Kč za rok. 86 procent spotřebitelů přitom uvádí, že alespoň někdy nakupuje oděvy nebo obuv na internetu. A akce nebo výprodeje? Podle výsledků studie GfK Fashion 2019 nakoupí ve slevách, akcích a výprodejích zákazníci téměř 60 procent oblečení a obuvi. Nejčastěji takto nakupují v posezónních výprodejích, následují akce z reklamních letáků a slevy vázané na věrnostní programy a registrace u prodejce. 

Nákupy podle letáků

A jak je to s akčními letáky? 61 procent domácností papírové akční letáky čte, ale jen 30 procent podle nich i nakupuje; elektronické letáky pak čte 15 procent domácností a 10 procent podle nich i nakupuje. V hypermarketech nakupuje rychloobrátkové zboží přednostně 46 procent domácností, v diskontech utrácí nejvíce 27 procent domácností a supermarketům dává při nákupu potravin a dalšího zboží rychlé spotřeby přednost 17 procent domácností.

Loni akční letáky dostávalo 72 procent domácností, 61 procent domácností letáky také četlo. Oproti předchozímu roku se snížil podíl respondentů, kteří podle letáků nakupují, na celkových 30 procent. 20 procent domácností letáky nedostává, protože má na schránce žádost o nevhazování letáků, a 7 procent domácností tvrdí, že k nim letáky nezanáší.

A v jakém typu prodejny podle GfK utratí české domácnosti nejvíce za potraviny a další rychloobrátkové zboží? Hypermarkety (Albert Hypermarket, Globus, Kaufland, Tesco Hypermarket) si po postupném nárůstu v posledních třech letech mírně pohoršily; jako hlavní nákupní místo potravin a dalšího rychloobrátkového zboží je loni uvádělo 46 procent domácností. Diskonty (např. Lidl a Penny Market) si celkově polepšily o 4 procentní body na rekordních 27 procent. Obliba supermarketů (např. Albert SM, Billa, Tesco SM) vzrostla o 1 procentní bod, preferuje je 17 procent domácností. Menší prodejny (např. COOP, Hruška, Flosman/Flop) si již třetím rokem udržují stejnou 10 procentní hladinu preferencí.


Nabídka Mistra slev: Všechny akční letáky | Nejlepší tipy, jak ušetřit



©2019 MistrSlev.cz
Provozovatel: Bispiral, s.r.o. | O nás | Pravidla webu MistrSlev.cz a ochrana soukromí | Spolupráce